Flyttplanering

I början av november rensade jag mina garderober och mamma gav bort kläder & skor till en kompis. Redan nu är det kaos och mina förhoppningar på att ordningen skulle hålla i 3 veckor (minst) sprack totalt efter 1 vecka bara. Hur som helst, småpotatis.
Jag ska ta ett kort på hur mitt rum ser ut just nu, IKEA-kassar och andra stora kassar tar upp halva utrymmet. Det ser ut som ett IKEA-bombnedslag.
Jag har köpt matta & handdukar till toaletten, bestick & glas (förutom coctailglas & stoora koppar), kastruller, kuddar, filtar, sängkläder, överkast, jul-ljustake, julpynt... bla bla bla. Köpt fler grejer, fått en massa saker från mamma, syster, mammas kompis. Alla bidrar med något. Även om det är min första lägenhet och den ofta tenderar att se ut som en gammal regnbåge så kommer min bli riktigt snygg. Bord, hylla & byrå kommer gå i samma färg (ek), soffa & säng kommer passa som fan till väggar (som kommer målas om) & till varandra. Kuddar & filtar kommer höja mysfaktorn mer än den ynkliga arean redan gör.
Min lägenhet är knappt 25 m2 (Ja, HELA lägenheten)
På soffan får det plats 4 personer, sedan kan man ju sitta på sängen som är precis bredvid, slänger man lite kuddar på golvet så får man ytterligare sittplats (glöm att jag kommer ha stolar). Men lägenheten är ju för MIG & det viktiga är att JAG får plats, vilket jag verkligen gör trots min övervikt. hehe.
Anyway.

Ingen tror mig när jag säger att jag köpte lägenheten för 470 000. Jag kan knappt själv tro det. Helt sjukt. Jag hade en jädrans tur & massa tur i oturen innan. Ingen lägenhet i den området har gått under 500 000 ens. Kollar på ettor nu efteråt & alla börjar på 650 000 typ. SNACKA OM ATT JAG HAR HAFT TUR!
Jag fick ett lånelöfte på 600 000 (det var vad jag fick låna med tanke på mina inkomster).
De 10% som man måste ge till banken för att få ta lån betalade min pappa, så inte nog med att jag är skyldig banken 423 000 (+ massa ränta) så är jag skyldig pappa 47 000 (ingen ränta, hehe).

UTGIFTER/MÅNAD:
Hyra + Bankenlån = 3500 - 4000 kr
Internet = 250 kr
El = 200 kr
Mat = 1500 - 2000 kr

Spara = 1000 kr (FÖRSÖKA)

Sedan så ska jag köpa ha busskort, 10 resor, 100kr som jag får använda i "nödfall", annars kommer cykeln användas flitigt, vintertid likaså. så länge ingen stor storm anfaller.
Jag har bestämt mig för att inte äga en TV då jag inte vill betala någon TV-licens.
JAAAA, Jag är medveten om alla "småsaker" som man "inte tänker på" - Jag tänker på ALLT.
Man måste vara förberedd på oförutsedda händelser. Tappar bort nycklarna - måste ringa & betala låssmed, läckor i kök&toalett. Grejer som ska fixas. bla bla bla.
Visst, jag kommer inte kunna resa, shoppa, bla bla. Men det får jag nöja mig med. När jag byter jobb (Vilket jag kommer göra i början på 2009) ska jag börja betala tillbaka pappa & lägga undan ännu mer pengar. Sedan vill jag nog åka utomlands en längre period, bo utomlands ett tag, under den tiden ska jag hyra ut lägenheten...

SE TILL ATT HA BOLÅN FÄRDIGT MED BANKEN INNAN NI BÖRJAR LETA EFTER EN LÄGENHET! KÖP LÄGENHET OM DU FÅR TA LÅN!!! ATT HYRA ÄR ONÖDIGT SLÖSERI PÅ DiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNA PENGAR!!!



Kök: grönt
Toalett: Grått (trots blått golv)
Allrum: Brunt/Beige
(För en enlighet)

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej! skulle vilja fråga en sak angående lägenhetsköpet hehe :P får ma nta lån så fort man har ett jobb? och ja har hört att man kan ta lån på den delen man måste betala också.. alltså handpenningen.. stämmer de? tacksam för svar =)

2008-11-16 @ 23:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0